كلمات اغنية تيجو نصوم شهر رمضان تامر حسني

آمال الشرابى

كلمات اغنية شهر رمضان تامر حسني مكتوبة ، غنى تامر حسنى عديد من الأغانى المتنوعة ، الدينى والوطنى والعاطفي الرومانسي ، وله شهرة واسعة في عالم الفن والطرب وله العديد من المعجبين والمحبين الذين يعشقون فنه ، فهو لا يغنى فحسب بل تتعدد مواهبة لتشمل  التلحين  والتأليف وكذا هو كاتب للقصص ومخرج وممثل وله ادوار عديدة في التمثيل منها عمر وسلمى مع مى عز الدين.

كلمات اغنية شهر رمضان كاملة
تيجوا نصوم شهر رمضان
زي ما وصانا ربنا
صوم وصلاة ونقرا القرآن
ونقيم الليل كلنا
ونزكي وندي الغلابة
في ناس كثير أوي محتاجة
يتحس بيهم، وبدموع عينيهم
إنوي إنت بس وربنا يقضي لك الحاجة
عايزين طول الشهر ده
نلم شمل العيلة
نفضل على طول بالشكل ده
نسأل على بعض كل ليلة
ونصالح الزعلانين، ونحس بالمحتاجين
دول برضه أهَلْنا
كلنا عايزين بعد رمضان
نفضل زي ما إحنا
صلاة وزكاة وقرآن وإيمان
هنلاقي الدنيا أحلى
مين عارف نهايته إمتى
مين عارف نهايته فين
مين عارف نهايته إمتى
مين عارف نهايته فين
يا رب إرزقنا إنت، يا رب إرزقنا إنت
يا رب إرزقنا إنت بحسن الخاتمة
يا رب، يا رب

حياة تامر حسنى

كان تامر حسنى ينتمى لاب مصرى  وام سورية  وهى فاطمة الصباغ والتي إنفصلت عن والدة  وهو في عمر السابعة ، ودخل مجال العمل وهو في سن صغيرة حتى إلتحق بكلية الإعلام، وبدأ مشوارة الفنى من خلال الجامعة ، وفي احدى حفلات الجامعة اعجبت بأداؤة سلمى الشماع المذيعة التليفزيونية ،وطلبت منه ان يغنى في حفل بضم كبار الفنانين ، ثم توالت الحفلات وذاع صيته ، وفي عام 2006 أُتهم بتزوير شهادة المؤهَلْ الجامعى حتى يتهرب من دخول الخدمة العسكرية وحُكم علية بالسجن لمدة عام ،ثم بعدها انكر عدم معرفته بالتزوير .

مشوار تامر حسنى في عالم الفن

تامر حسنى من مواليد 1977م لاب مصرى الحنسية وام سورية، بدأ مشوار الفن في عام. ٢٠٠٢ وكانت اغنية مع شيرين عبد الوهاب ، وكان اول البوم له بدون شريك عام 2004 وكان اسم الألبوم “الحب” ونجح في الداخل والخارج، وقد حصل على لقب افضل فنان افريقى ، وجائزة اسطورة القرن.

 

البومات تامر حسنى

اول البوماته مع شيرين ،البوم تامر وشيرين في عام 2002، ثم البوم حب في عام 2004 وسجل اغنية واحدة قام بعرضها وهى اغنية قرب حبيبي وحقق الالبوم نجاحاَ كبيراَ،وفي عام 2006 عمل البومة الثالث عنيا بتحبك ، وفي عام  2007 عمل البوم يابنت الايه ، وفي هذا الالبوم قام تامر حسنى بتأليف وتلحين سبعة اغانى من هذا الالبوم ، وفي عام 2008 عمل البومين  دينى اجتماعى وموسيقى  وقام بتأليف العديد  من الاغانى في هذا الالبوم. وتم عرضها في فيلم  كابتن هيما.

قدم تامر حسنى  إحدى عشر البوم غنائى على مدار حياته من هذة الاغانى اغنيتين باللغة الانجليزية “come back to me ، ‘sweet melody”.

تحميل اغنية اطمن لتامر حسنى

اغنية اطمن عليك من كلمات وتلحين تامر حسنى  وهى اغنية رومانسية عاطفية تعبر عن المشاعر الجياشة والحب  وفيها يُطمن حبيبة  بالامان وعدم الخوف وعدم البكاء والفرح بإستمرار وانه سوف يظل بجواره، تحميل اغنية تامر حسنى  اطمن عليك.

 

كلمات اغنية ابدأ بنفسك

هى كلمات توحى بعدم سماع وسوسة الشيطان وعدم الخوض في الكلام  السئ وذلات اللسان ، وعدم الحسد والعمل والكد والاجتهاد وعدم النظر الى الغير ، تحميل اغنية ابدأ بنفسك ، كلمات اغنية ابدأ بنفسك.

افلام تامر حسنى

كانت بداية تامر حسنى في التمثيل منذ عام 2003م ، كان فيلم يناقش مشاكل الشباب وقضياياهم فيلم بعنوان حالة حب ، وكان يشترك معة في البطولة هانى سلامة وهند صبرى ،فيلم سيد العاطفي عام 2005 مع عبلة كامل ، وقد قام بعمل فيلم عمر وسلمى ثلاث اجزاء مع الفنانة مى عز الدين، والفيلم الاجتماعى كابتن هيما..، وفيلم اهواك  وقام كذلك بعمل عديد من الافلام الاخرى وبعض من  المسلسلات منها  مسلسل ادم ،مع مى عز الدين وأحمد زاهر.

كلمات اغنية شهر رمضان تامر حسنى

تحميل اغنية شهر رمضان ،تيجوا نصوم شهر رمضان زى ماوصانا ربنا  ،كلمان بسيطة  وترغب الصغار على الصيام وعلى العبادة لله

 

تيجو نصوم شهر رمضان
زي موصانا ربنا
صم وصلى ونقرا قران
ونقيم اليل كلنا
ونزكى وندى الغلابه
في ناس كتير اوي محتاجى
يتحسي بيهم بدمع عينيهم
انوي انت بس ربنا
يديلك الحاجة
عيزين طول الشهر ده
نلم شمل العيلة
نفدل عل طول بشكل ده
نسؤل على بعد كل ليلة
ونصالح الزعلنين
ونحس بل محتجين
دل برد اهَلْنا كلنا
عيزين بعد رمضان
نفدل زي محنا صلى وزكات
و قران وامان من عارف
نهيت امتى من عارف
نهيت فين يا رب ارزقنا
بحسن الخاتمة

قد يهمك ايضًا