التخطي إلى المحتوى

‏حواديت قبل النوم باللهجة المصرية قصيرة من خلال موقع فكرة Fekera.com ‏عدد كبير جدا من الأطفال في المجتمعات المصرية وفي جميع أنحاء العالم يفضلون النوم بعد الاستماع إلى قصة قصيرة وبناءا علي  اسلوب وطريقة رواية القصة التي تختلف من شخص الاخر كلما كان الأسلوب مثير ومحبب إلي الأطفال كلما كان الاندفاع والإنصات إلى القصة أكثر من الأطفال لابد أن يحرص كل شخص على اتباع طريقة رائعة ومختلفة في القصص.

‏حواديت قبل النوم باللهجة المصرية قصيرة 

‏هناك أعداد كبيرة جدا من القصص القصيرة التي يلجأ إليها الأهل لرؤيتها على الأطفال قبل النوم أو استخدامها في أي مناسبة في الحضانات أو الكثير من الأماكن التي يتواجد فيها أطفال لجذب انتباههم او تعلمهم موعظة وفكرة معينة بطريقة مميزة جدا عن طريق استخدام قصص قصيرة تجعلهم مبهورين بالأمر.

‏قصة النمل والصرصور

اقرأ ايضًا : قصص حب وغرام حواديت رومانسية جديدة مكتوبة


‏‏قصة جاك والفاصوليا المسحورة 

  • ‏جاك دا شاب مصري ‏عايش مع أمه لوحدهم في البيت في حتة بعيدة جدا عن المدينة ‏جاك وأمه من الناس حياتهم متوسطة ‏ ‏ ‏كم عندهم كام بقرة ‏عايشين على خرهم وبعد كده في يوم من الأيام طلبت الأم من جداك انه  ياخد واحدة من البقر ‏ ‏في السوق عشان ياخذ بعض المال.
  • ‏ولكن لما كان جاك ماشي في الطريق، قابله بياع ‏غريب جدا ‏أنا هاخد منك البقرة دي بس في المقابل هديك أربع حبات ‏من الفاصولياء مسحورة وبالفعل سمع كلامه جاك وخذ الفاصوليا ومشي، ‏لكن بعد ما وصل للبيت كان رد فعل أمه غريب جدا واضيقت اوي من أن هو باع البقرة بس وفي المقابل حصل على الفاصولياء.
  • ‏زعل جدا جاك بسبب زعل أمه ورمي الفاصوليا في الشارع، ‏طبعا كلنا عارفين إن الفاصولياء سحرية تاني يوم صحي جاك من النوم لقي أن الشجرة كبرت قدام البيت وبقت مليانة بالفاصوليا.
  • ‏الفضول اخد جاك جدا وصعد فوق هذه الشجرة ‏كانت المفاجأة ان جاك لقي مملكة كبيرة جدا ويعيش فيها عملاقين زوج وزوجته، ‏كانت الزوجة مميزة جدا ورحيمه طلب منها جاك أكل فأعطته، ‏كل زق كان يكره البشر بشدة عندما وصل إلى المملكة اشتم رائحة جاك ‏ولكنه في الوقت دا كان اختبأ.
  • ‏‏وبعد كذا خرجت من مخطي وأخذ فلوس العملاق لما كان نايم وبسرعة نزل من على الشجرة وكانت حياته سعيدة للغاية بذلك وكمان كانت حياتهم بعد ‏كدا مريحة للغاية ولكن الطمع الموجود جو جاك خلاه  يطلع من جديد إلى المملكة عشان ياخذ حاجة ثانية.
  • ‏استمر الوضع على كدا حتى جاء يوم اكتشف العملاق سرقة جاك حاول العملاق ينزل ورا جاك ولكن جاك بسرعة اتصرف وقطع الشجرة ووقع العملاق ومات وبعد كدا استولى جاك علي الفلوس وعاشوا اغنياء.

اقرأ ايضًا : حدوتة قبل النوم بالعامية حدوتة مكتوبة جديدة

‏قصة النمل والصرصور

  • ‏النمل من الكائنات المتعاونه جدا والمعروف عنها بذلك ‏يوم من الأيام ‏كان النمل مشغول جدا في تجهيز ‏المؤونة اللي جهزوها طول الصيف ‏ عشان يعملوا بيات شتوي .
  • ‏ولما كان النمل مشغول اوي ومتعاونين مع بعض ‏في تجهيز حاجاتهم لقوا صرصار كبير داخل عليهم ‏أبي أطلب منهم شوية أكل.
  • ‏النمل استغرب اوى من طلب الصرصار و‏سألوه أنت إزاي مجمعتش الأكل بتاعك عشان البيات الشتوي.
  • ‏رد الصرصار بكل بجاحه وقال انه كان مشغول طول الصيف في الموسيقى وتأليف الأغاني، ‏وإن الوقت هرب بسرعة وملحقش يجمع الاكل.
  • رد ‏النملة بكل ثقة روح ‏وخلي الموسيقى تأكلك ورفض النمل أعطاء الصرار أي طعم.