احسن قصص أطفال قبل النوم باللغة العامية

Roaa

قصص أطفال قبل النوم باللغة العامية يمكن أن تقومي من خلالها بغرس الكثير من المواصفات والأخلاق والمثل الكريمة في ذهن وسولك طفلك، لذا تعالي معنا نتعرف على اهم هذه القصص من خلال موقع فكرة.

قصص أطفال قبل النوم باللغة العامية

قصص أطفال قبل النوم باللغة العامية

هناك مجموعة من القصص التي يمكنك التعرف عليها من خلال الفقرات التالية، لكي يتعلم منا الصغير الكثير من الأهداف، ومن أهم هذه القصص ما يأتي:

ملك الغابة والفأر الصغير

تعبر هذه القصة عن تعامل الحيوانات داخل الغابة بشكل كبير، ويظهر من خلال عرض التالي:

  • كان ياما كان يا سادة يا كرام كان في أسد كبير بيحكم غابة كبيرة بيها الحيوانات وطيور كتيرة.
  • كان الأسد ده أقوى سكان الغابة، وفي نفس الوقت كان فيه فار صغير يعيش في نفس الغابة اللي يحكمها الأسد.
  • كان الفار ديمًا يلعب ويلهو بالقرب من الأسد، وكان ديمًا ما يتنطط فوقه، وكان يصدر الكثير من الأصوات المزعجة، وده قلق الأسد وعدم قدرته على النوم.
  • صحي الأسد القوي من نومه وهو في غضبا قوي، وكان هذا الغضب سبب حط إيده الكبيرة قوي على الفار الصغير وقام بفتح فمه حتى يأكله.
  • بدأ الفار يصرخ ويقول للأسد سامحني ومش هكرر اللي عملته ده مرة تانية، وأنا عمري ما هنسا معروفك عليا أبدًا، ويمكن يجي يوم وارد ليك المعروف.
  • ضحك الأسد من كلام الفار، وقال: هو أنت تقدر ترد لي المعروف، في يوم من الأيام استطاع بعض الصيادين من صيد الأسد.
  • رجعوا يجيبو العربيات لنقل الأسد، نظر الفار الصغير للأسد وقال له إيه اللي حصل لك دا، أنا هساعدك حالاً.
  • بدأ الفار يقرض الحبال القوية المربوط بها الأسد، وبالفعل استطاع الفار فعل هذا، وقام بتحرير الأسد من أسره، ورد له الجميل.

قصص تعليمية قبل النوم بالعامية

قصص أطفال قبل النوم باللغة العامية

يمكن تعليم صغيرك الكثير من السلوكيات من خلال بعض القصص من أهمها الآتي:

النملة والصرصار

يوجد بها الكثير من السلوكيات التي يجب أن يتعلم منها طفلك الكثير، وهي كالتالي:

  • كان ياما كان يا سادة ياكرام، في يوم من أيام شهر الخريف.
  • فيه مجموعة من النمل بيشتغلوا في تنشيف الحبوب اللي جمعوها في الصيف.
  • لما جالهم صرصار وطلب منهم الأكل عشان هو جعان، واستغرب النمل من طلبه.
  • وقالوا له: إزاي ما جمعتش أي حاجة في الصيف اللي فات تاكل منها زينا.
  • قالهم الصرصار إن مكنش عنده وقت، لأنه كان بيألف موسيقى وبيستمتع.
  • وما أخدش باله إن فصل الصيف خلص خلاص، فبصله النمل بقرف.
  • قالوا له: كنت يتألف موسيقى طيب، روح ارقص بقي دلوقتي، ورفضوا يدوله الأكل، وسابوه ومشوا.

الدودة الجائعة

تحكي القصة عن تجربة دودة خلال حياته، نعرض تفاصيلها من خلال النقاط التالية:

  • كان في دودة صغيرة خرجت من شرنقتها وكانت جعانة قوي.
  • أكلت ورقة شجرة، ونامت وصحيت تاني يوم أكلت حباية توت.
  • ثالث يوم أكلت تفاحتين، ورابع يوم أكلت تلات برتقالات.
  • وخامس يوم أكلت بطيخة، وفضلت ماشية في الغابة، كل يوم تاكل أكتر.
  • لغاية ما بطنها وجعتها قوي، وتعبت ومبقتش قادرة إنها تاكل تأني.
  • فضلت يومين، لغاية لما أكلت في يوم ورقة شجر وبطنها ارتاحت.
  • لأنها مش بتاكل اكل كتير ونامت، ولما صحيت بقت فراشة جميلة.

الكثير من السلوكيات التي يمكن أن يستمدها الصغير من قصص أطفال قبل النوم باللغة العامية التي تعمل على تنمية الكثير من المهارات الخاصة به طوال حياته.

أسئلة شائعة

  • هل يمكن أن أسأل الطفل في الدرس المستفاد من القصة العامية؟

    نعم.

  • هل توصل اللغة العامية المطلوب للطفل؟

    نعم.