التخطي إلى المحتوى

تفسير حلم رؤية المتجر فيي المنام ومعناه بالتفصيل من خلال موقع فكرة Fekera.com، المتجر من الاماكن الاساسية في اي مدينة واي قري وعلى اختلاف المسميات التي يتم إطلاقها على المتجر يكون له حاجة اساسية وضرورية في الحياة وما هي تأويل الرؤية به في المنام هذا ما سنتعرف عليه معا في السطور القادمة فتابعونا.

تفسير رؤية المتجر

  • تفسير رؤية المتجر في المنام هي دلالة على سعة الرزق وزيادة الخير وأن الرائي سيحصل على مال سوف يغير حياته بشكل كبير.
  • تفسير رؤية المتجر الجديد في المنام هي دلالة على الغنى و الرزق وكسب الكثير من الأموال.
  • تفسير رؤية المتجر القديم في المنام هي دلالة على الفقر والديون وخسارة الأموال.

تفسير رؤية المتجر لأبن سرين

تفسير رؤية المتجر

  • تفسير رؤية الشراء من المتجر وكانت اسعارة مناسبة هي دلالة على الحالة المادية الجيدة التي يعيش فيها الرائي.
  • تفسير رؤيا الشراء من المتجر وكانت اسعارها ليست غالية في ثمنها هي اشارة الى ان الرائي يتمتع بخلق سئ وأخلاق فاسدة.
  • تفسير رؤية الشراء من المتجر وكانت الأسعار مرتفعة وباهظة الثمن هي دلالة على أن الرائي سوف يتعرض للمشاكل والهموم ولن يكون قادرا على إيجاد حل لها.
  • تفسير رؤية الدكان بشكل سئ في المنام هو دلالة على ما سيواجه الرائي من مشاكل مادية ومالية عديدة.

إقرأ ايضًا : تفسير حلم المشي في السوق في المنام

حلمت اني اشتري من البقاله

  • رؤية شراء الملابس الجديدة في المنام تدل على الخير الكثير والحياة الجديدة  والمناسبات السعيدة ، ورؤية شراء الملابس الجديدة للعزباء  هو مناسبة سعيدة قد تكون خطوبة او زواج سريع،  وبالنسبة للمرأه المتزوجة هو حمل.
  • أما إذا رأت هذة الرؤية الحامل رأت أنها تشترى ملابس جديدة فهذا بشرى  لها بأن الولادة ستكون ميسرة بإذن الله والمولود سيكون جميل .

إقرأ ايضًا : تفسير حلم رؤية الجرح في المنام

تفسير رؤية افتتاح المحل أو المتجر في المنام

رؤية إفتتاح متجر او محل في المنام جديد فهذا يدل على الخير الكثير  وإمتلاك  شئ جديد يكون له منفعة تعود على اهلة إذا كان متزوج أو يدل على أن زوجة صاحب الرؤية حكيمة وتزن الامور بتعقل ولديها مهارة في إدارة شؤون المنزل.

رؤية المتاجر والمحلات الكبرى في المنام

  • رؤية المتاجر والمحلات الكبرى من يراها  تُفتح له أبواب الرزق المغلقة وتسير امور حياته على اكمل وجه كما أن كلما كان المتجر أو المحل ملئ بالاشياء الثمينة وملئ بالبضائع كلما كان هذا اصلح وانفع بإذن الله.
  • إذا كان المتجر أو المحل صغير وفارغ من الاشياء والبضائع وإذا وجد فيه بضاعة فهى قليلة أو ليست ذات منفعة وغير مطلوبة فهذا يدل على ضرر يصيب صاحب الرؤية او رب الاسرة  وربما سوء احوال اقتصادية وازمات في الحياة العائلية والله اعلم.

إقرأ ايضًا : تفسير حلم رؤية شراء الجرير في المنام

تفسير رؤية محل اللعب في الحلم

  • من يرى في منامة أنه في محل أو متجر أومول كبير واتجه إلى مكان بيع اللعب  ونفسة طاقت إلى هذة اللعب  كعروسة وعربية وقطار وماشابه ذلك، وذهب واشترى من هذة اللعب فهذا له تفاسير عديدة.
  • من هذة التفاسير  إذا كانت من ترى هذة الرؤية حامل  فهذا يدل على ولادتها  بإذن الله بسهولة ويسر ورزقها بمولود ذكر أو انثى على حسب اللعبة التى تقتنيها  فأذا كانت عروسة فالمولود بنت وإذا كانت اللعبة قطار مثلا أو مسدس فهذا يعنى ولد والله أعلم.
  • إذا كانت المرأة متزوجة حديثاً فتفسير الرؤية لا يختلف كثيراً عن الحامل وتبشر هذة المرأه المتزوجة بحمل قريب ويكون التفسير على حسب اللعبة التى تشتريها.

إقرأ ايضًا : تفسير حلم شراء الجمبري في المنام

تفسير رؤية المتجر للعزباء 

  • رؤية العزباء للمتجر الخاص بالمواد الغذائية هو دلالة على أنها سوف تتزوج من رجل ستكون سعيدة معه طوال حياتها.
  • تفسير رؤية الفتاة العزباء للمتجر انه نظيف هي دلالة علي قدرتها علي الوصول الي ما تحلم به وتطمح إليه وتتمناه.
  • تفسير رؤية المتجر في المنام للعزباء وهو مرتب ونظيف هو دلالة على أنها فتاة راضية بما لديها ولا تهتم بما يدور حولها.
  • تفسير رؤية الفتاة العزباء انها تقوم بالشراء من المتجر هو دلالة على امتلاكها الكثير من الاموال وتتصرف بها كما تريد وكما ترغب.
  • كما يدل على انها تمتلك إصرار وقوة علي الوصول الي نجاحها.

تفسير رؤية المتجر للمتزوجة

  • تفسير رؤية المتجر في المنام للمتزوجة هو دلالة على سعة الرزق وزيادة الخير ورزق وفير لها ولزوجها.
  • تفسير رؤية المتجر كبير ومريح في المنام هو دلالة على حياتها العائلية الهادئة والمستقرة.
  • تفسير رؤية المرأه المتزوجة انها في متجر وهذا المتجر به شكولاته هو دلالة على قدرتها علي تحقيق ما تحبه المرأة وما تتمناه و تطمح بالوصول إليه.

تفسير رؤية المتجر للحامل

  • تفسير رؤية الحامل للمتجر في المنام هي دلالة على أن الرؤية سوف تتخطى جميع المشاعر السلبية والخوف الكبير الذي يسيطر عليها بسبب الولادة والخوف منها.
  • تفسير رؤية المتجر للحامل في المنام هو دلالة على أن الرائية يرزقه الله بالولد الذي تتمناه.

تفسير رؤية المتجر للرجل

  • تفسير رؤية الرجل للمتجر في المنام هي دلالة على العمل المناسبة التي طالما سعى للوصول إليه.
  • رؤية الرجل المتجر في المنام مع عدم تمكنه من الشراء منه دلالة على ما يعانيه الرائي في حياته من مشاكل وأزمات.
  • تفسير رؤية متجر للعرائس في منام الرجل علي بشري لهذا الرجل بانه سيرزق بالذرية الصالحة قريبا، كما أنها دلالة على شدة حبه لزوجته ومدى اخلاصه لها.

تفسير رؤية المتجر للشاب

تفسير رؤية المتجر

  • تفسير رؤية الشاب انه يشتري من متجر ذات اسم معروف وكبير هي بشري للرائي بالوصول الى مكانة كبيرة بسبب إصراره الكبير.
  • تفسير رؤية الشاب في المتجر هي دلالة على رخاء كبير في حياة الرائي وذلك بسبب المكانة التي سيتمكن من الوصول إليها.
  • تفسير رؤية المتجر في متاء الشاب قد يكون دلالة على ارتباطه بشريكة حياته.

تفسير رؤية افتتاح المتجر في المنام 

  • حلم الرائي أنه يمتلك متجر في المنام ويفتتح هي دلالة على أن الرائي سوف تنتظره اخبار سعيدة ومفرحة في الأيام القادمة.
  • تفسير رؤية المرأة أنها تمتلك متجر للعطور والالعاب وتقوم بافتتاحه هو دلالة على نجاح هذة المرأة مع زوجها وأولادها وانها تعرف جيدا كيفية الاعتناء بهم.

يمكنك كتابة حلمك من خلال التعليقات، وسيقوم الفريق المتخصص بتفسير حلمك والرد عليك في اسرع وقت.

التعليقات

  1. رأيت بالحلم أني في محافظة غير محافظتي مع صديقة لي وقفنا أمام متجرين مغلقين واحد لها وكان بابه قد تم ضربه ومفتوح قليلا و المتجر الثاني لي بقي آمنا ؟؟!

  2. أنا بعد صلاة قيام لربنا ودعاء كتير لحل مشكله عندى وعريس متقدم ليا نمت بعد تعب فى الصلاه والدعاء لربنا قبل الفجر ونمت ساعه صلاة الفجر وصحيت ساعه الاقامه وحلمت انى كنت فى محل بقاله لسيده اسمها بهجه ولقيت على الرف زجاجه شربات بلاستيك فراوله (الشربات الحجم العادى ) ومكتوب عليها 35 فأخدها وفرحت قوى لانى بحب الشربات الفراوله قوى ولما مسكتها بأيدى لقيت حجمها بقا صغير قوى زى زجاجه البرفان ولما فتحتها لقيتها عباره عن ماده بيضاء لزجه بس سايحه شويه وفيها حبيبات حمراء وطعمها معجبنيش خالص ورحت لصاحبة المحل وقلت ليها انتوا نصابين دى مش شربات وصغيره قوى وده ميش حجمها الطبيعى وطعمها وحش قوى ومشيت وبعد لما مشيت شويه لقيت رف عليه مصاصات بس قديمه قوى فقلت هيه المصاصات دى لسه موجوده دى مصاصات قديمه قوى وكانت مصاصات اللى بتعمل صوت ( بتصفر لما تنفخ فيها ) فقلت هأجربها وأخد منها اتنين فتحت الأولى لقيتها فاضيه وفتحت التانيه لقيتها عباره عن جيلى فراوله لما أكلتها لقيت طعمها حلو قوى وعجبتينى قوى لانى بحب الفراوله اصلا وحبيتها جدا وقلت هأجيب اتنين كمان لأولاد أختى إيمان ( البنت اسمها براءه والولد اسمه ياسين عمرهم 6 سنين فى وقت الرؤيه ) ولما مشيت شويه لقيت ست وبنت لابسين محترم وواقفين قدام التلفزيون ومركزين فيه قوى بس رافعين مؤخرتهم ( اسفه على اللفظ ) فسألت بنت صاحبة المحل اسمها رانيه هما بيعملوا كده ليه قالتلى هما بيقلدوا اللى فى التلفزيون فقالتلها بس ده حرام وبصيت على التلفزيون لقيت راجل وسط مجموعه وبيقلهم حاجات وهما بيعملوها واستغربت ازاى بيعملوا كده وده حرام ولفت نظرى ست وسط المجموعه لابسه عبايه بس رافعه مؤخرتها عالى شويه عن كل المجموعه ( اسفه على اللفظ مره اخرى ) وكان فى لبانه لاصقه فى العبايه من وراء والراجل شيلها فاضيقت جدا وقلت ازاى يعملوا كده ازاى راجل يلمس ست كده وهيه لابسه عبايه كمان ده حرام وبعد كده كلمت الست والبنت اللى بيتفرجوا على التلفزيون ان ده حرام وبيغضب ربنا وربنا هيزعل مننا وده غلط لكن محدش سمعينى ولا اهتم بكلامى خالص وصحيت وانا بنصح فيهم بس ارجو التفسير ملحوظه : الحلم ده من شهر فى فصل الشتاء وكنت فى الوقت ده فى مشكله كبيره عندى واتحلت الحمد لله وظهرت براءتى فيها والمشكله اتحلت تانى يوم الرؤيا الحمد لله وفى نفس الوقت اتقدملى عريس متدين واخلاقه عاليه وعارف ربنا بس انا ميش مقتنعه بيه خالص وبحاول اقنع نفسى بيه لكن اوقات اقتنع واوقات لا وقلت له ادينى شهر افكر ووافق واتمسك بيه اكتر والشهر حاليا خلص ووافقت رغم عدم اقتناعى لكن وافقت لان أهلى راضين وكل اللى حواليا راضين ولانى خايفه ارفض ممكن يكون رزق من عند ربنا وخاصه انى فى حاجات بتمناه لقيتها فيه بس لازالت ميش مرتاحه بس بقول ممكن ارتاح فى الخطوبه والخطوبه هتتم ان شاء الله قريب وهيكون عمرى فى الوقت ده 35 سنه انشاء الله فهل ده ليه علاقه بالرؤيا وهل ليه علاقة بالشخص اللى هيخطبنى ان شاء الله وخاصه ان مفيش حد اتقدملى غيره طول الفتره دى ولو ان الفرق بينا 6 سنين بس وياريت معنى الشربات ايه والجيلى الفراوله ايه والست والبنت معناهم ايه وهل معنى وجود الست والبنت ان فى مس او حسد او سحر مانع عنى قبول هذا الشخص ولو انى بقرأ كل يوم سوره البقره كامله بعد الفجر وحاسه انى كويسه الحمد لله ارجو التفسير

  3. أنا بعد صلاة قيام لربنا ودعاء كتير لحل مشكله عندى وعريس متقدم ليا نمت بعد تعب فى الصلاه والدعاء لربنا قبل الفجر ونمت ساعه صلاة الفجر وصحيت ساعه الاقامه وحلمت انى كنت فى محل بقاله لسيده اسمها بهجه ولقيت على الرف زجاجه شربات بلاستيك فراوله (الشربات الحجم العادى ) ومكتوب عليها 35 فأخدها وفرحت قوى لانى بحب الشربات الفراوله قوى ولما مسكتها بأيدى لقيت حجمها بقا صغير قوى زى زجاجه البرفان ولما فتحتها لقيتها عباره عن ماده بيضاء لزجه بس سايحه شويه وفيها حبيبات حمراء وطعمها معجبنيش خالص ورحت لصاحبة المحل وقلت ليها انتوا نصابين دى مش شربات وصغيره قوى وده ميش حجمها الطبيعى وطعمها وحش قوى ومشيت وبعد لما مشيت شويه لقيت رف عليه مصاصات بس قديمه قوى فقلت هيه المصاصات دى لسه موجوده دى مصاصات قديمه قوى وكانت مصاصات اللى بتعمل صوت ( بتصفر لما تنفخ فيها ) فقلت هأجربها وأخد منها اتنين فتحت الأولى لقيتها فاضيه وفتحت التانيه لقيتها عباره عن جيلى فراوله لما أكلتها لقيت طعمها حلو قوى وعجبتينى قوى لانى بحب الفراوله اصلا وحبيتها جدا وقلت هأجيب اتنين كمان لأولاد أختى إيمان ( البنت اسمها براءه والولد اسمه ياسين عمرهم 6 سنين فى وقت الرؤيه ) ولما مشيت شويه لقيت ست وبنت لابسين محترم وواقفين قدام التلفزيون ومركزين فيه قوى بس رافعين مؤخرتهم ( اسفه على اللفظ ) فسألت بنت صاحبة المحل اسمها رانيه هما بيعملوا كده ليه قالتلى هما بيقلدوا اللى فى التلفزيون فقالتلها بس ده حرام وبصيت على التلفزيون لقيت راجل وسط مجموعه وبيقلهم حاجات وهما بيعملوها واستغربت ازاى بيعملوا كده وده حرام ولفت نظرى ست وسط المجموعه لابسه عبايه بس رافعه مؤخرتها عالى شويه عن كل المجموعه ( اسفه على اللفظ مره اخرى ) وكان فى لبانه لاصقه فى العبايه من وراء والراجل شيلها فاضيقت جدا وقلت ازاى يعملوا كده ازاى راجل يلمس ست كده وهيه لابسه عبايه كمان ده حرام وبعد كده كلمت الست والبنت اللى بيتفرجوا على التلفزيون ان ده حرام وبيغضب ربنا وربنا هيزعل مننا وده غلط لكن محدش سمعينى ولا اهتم بكلامى خالص وصحيت وانا بنصح فيهم بس ارجو التفسير
    ملحوظه :
    الحلم ده من شهر فى فصل الشتاء وكنت فى الوقت ده فى مشكله كبيره عندى واتحلت الحمد لله وظهرت براءتى فيها والمشكله اتحلت تانى يوم الرؤيا الحمد لله وفى نفس الوقت اتقدملى عريس متدين واخلاقه عاليه وعارف ربنا بس انا ميش مقتنعه بيه خالص وبحاول اقنع نفسى بيه لكن اوقات اقتنع واوقات لا وقلت له ادينى شهر افكر ووافق واتمسك بيه اكتر والشهر حاليا خلص ووافقت رغم عدم اقتناعى لكن وافقت لان أهلى راضين وكل اللى حواليا راضين ولانى خايفه ارفض ممكن يكون رزق من عند ربنا وخاصه انى فى حاجات بتمناه لقيتها فيه بس لازالت ميش مرتاحه بس بقول ممكن ارتاح فى الخطوبه والخطوبه هتتم ان شاء الله قريب وهيكون عمرى فى الوقت ده 35 سنه انشاء الله فهل ده ليه علاقه بالرؤيا وهل ليه علاقة بالشخص اللى هيخطبنى ان شاء الله وخاصه ان مفيش حد اتقدملى غيره طول الفتره دى ولو ان الفرق بينا 6 سنين بس وياريت معنى الشربات ايه والجيلى الفراوله ايه والست والبنت معناهم ايه وهل معنى وجود الست والبنت ان فى مس او حسد او سحر مانع عنى قبول هذا الشخص ولو انى بقرأ كل يوم سوره البقره كامله بعد الفجر وحاسه انى كويسه الحمد لله ارجو الرد سريعا وعدم نشر الرؤيا

  4. انا كان عندى هدف وكنت مترددة عليه ف كنت مشوشة جدا ف كنت بتمنى انى اعرف انا اعمل ايه بس لما نمت انا وبفكر فى هدفى حلمت انى فى محل بقالة بشترى كاتشب

  5. رأيت في المنام اني ذهبت الى الدكان لشراء بعض السلع
    من الدكان فوجت اشخاص اعرف احدهم وكان الدكان ملئ بالبضائع وهناك كثيرمن السكر معبأفي اكياس و كثيرمن كراتين البسكويت قال لي صاحب الدكان اني ذاهب الى مكان بعيد اريد ان اسلمك هذا الدكان فوافقت بذلك
    اريد تفسير لحلمي هذا

  6. حلمت انني مع شباب اعرفهم وشباب لا اعرفهم في البقالة وعندما ذهبنا الى البقالة قامو بشراء الخمر وانا عندما رأيتهم قمت بالاستفراغ

  7. سلام عليكم ارجو منكم رد وتفسير حلمي
    لقد رايت ان والدتي وجارتنا تنام في حمام وانا اريد ان استحم وااقول لهم اخرجو لكن لم يرد لي احد فدخلة جدتي واستحمت وهم ينظرون الينا وانا ابكي واقول لهم اني ساخبر والدي لان حمام لا ينامون فيه وانا غادرت منزل غاضبة وعند خروجي كان ليل ظالم ذهبت واشتريت كل انواع موجود في محل من ماكولاات وما ان عدت الى منزل حتى امي ذهب الى حقيبتي و اخدت ماكولات واعطتها ل اخوتي وانا ابكي واقول انا ملكي حرام عليك انت ستدخلين نار واصرخ بكل قواي وعند عودت ابي اخبرته ماحصل .
    (انا فتاة عزباء تقدم لخطبتي شاب وبعد صلاة استخارة رفضت لم ارتح وقد حلمت بهذا منام )
    ارجوكم فسرو لي وشكرا وجزاكم الله خيرا

  8. رايت في منامي اني اسير مع الامام المهدي وشخص اخر اطول منا …المهدي يسير في المنتصف وانا علي يمينه والشخص الاخر علي يساره..واذا نحن في السعوديه نمشي في صحراء جبل عالي يسمي خيبر…واذ نحن نمشي وصلنا الي منتصف مكان علي اليمين تل اعلي بكثير وتحت منه حرب ضروس بخيل عربي اصيل وكان فوق الخيل فارس يحمل رايه خضراء مكتوب عليها لا اله الا الله محمد رسول الله.والرايه الاخري سوداء عليها نفس لفظ الجلاله مثل الخضراء….ولكن الجيشين يتقاتلان بضراوه شديده..هذا ما كان في الجهه اليمني…اما الجهه اليسري فكانت هناك خيمه خضراء عليها لااله الاالله محمد رسول الله بالاخضر ويجلس قائد يلبس برده خضراء علي ظهره ويجلس فوق جزع نخله مقطوع امام الخيمه…ولما وصلنا هناك سألته انا …ايها القائد اننا نريد الذهاب الي مكه ثم للمدينه..فاشار في اتجاه دون ان يتحدث…مشينا امتار معدوده فاذا نحن فوق قمه جبل ونري من بعد كيلو او اقل الكعبه…ولما رأيناها فرحنا ..

  9. حلمت بلي كنت راكب فمصعد فبدأ بالسقوط الى الطابق الأرضي ورقم الطبقات نزل الى 5- فانطفأ ضوء المصعد بعدها كنت مع عائلتي في سوبر ماركت مشهور وقمنا بشراء العديد من سلعه و استيقضت

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.